2008. október 5., vasárnap

Zsugorka...talán van ,aki nem ismeri...


Sokat törtem a fejem,mivel lehetne feldobni a cipzárakat a különböző táskákon,neszeszereken,és 1-2 éve kipróbáltam a "Zsugorkát" is ...nem olyan törékeny és lényegesen olcsóbb mint a kész kerámia gombok, még a gyerekek is el tudják készíteni akár szinesceruzával és rotringgal.Gombok és egyéb apró díszek is készíthatők ,csak "zsugorodó"fólia",csiszolópapir,grafit,szinesceruza és a sütés kellékeinek segítségével.A legfontosabb,hogy a rajzunk 4-szer nagyobb legyen,mint amekkora a tervezett gomb .
Kapható áttetsző,(szintelen),opálos,fekete,fehér színben is...kreativ boltokban pl.,itt a képen külön erre a célra csiszoló célszerszám is látható,de sima smirgli is jó.(persze finomabb,minél egyenletesebb legyen a karcolás).A fólia egyik felét kell egyenletesen megcsiszolni,több irányból,ezekbe a barázdákba fog belemenni a színes porszemcse ez lehet szinesceruza,vagy kapszulában kapható spéci porfesték
Átmásoljuk,kivágjuk a mintát,nem célszerű hosszabb keskeny részeket hagyni,mert ezek letörhetnek-pl.szitakötő,lepke csáp...Még valami fontos!!!Nem egyformán zsugorodnak a különböző helyen beszerzett fóliák,sőt szálirány is van.Mikor ajándékba készítettem sok szitakötőt,még nem figyeltem erre,s úgy helyeztem a fóliát,hogy minél gazdaságosabb legyen.Így lettek tömzsi és karcsú szitakötők is.Lásd későbbi kép..
Ez viszont direkt jót tett az apró levélkéknek,amit levél alakú papir lyukasztóval készítettem,mert a szabálytalanságtól egyedi "flitterszerű"díszeket kaptam,amivel a virágtündért kereteztem (a kép lent)
A szines fólia darabkákat,(csiszolt féllel felfelé) sütőpapirral bélelt tepsire,majd 150 fokra előmelegített sütőbe tesszük,5-10 percre.Itt elkezd vitus-táncot járni,de ez senkit ne zavarjon,ha elnyeri a végső alakot,kisimul.Egy kis hülés után megfodítva vissza lehet tenni 200 fokra 10 percre,ekkor már nem kell a papir a tepsibe(a zsugorodással a barázdákba kerül a festék),és lefelé fordítjuk,ilyenkor a szélek lekerekednek...Papirlyukasztóval még zsugorítás előtt lehet lyukasztani,ha gombot készítünk.Sütés után már csak kézi(kis fordulatszámú,mert ellenkező esetben megolvad) fúróval tehetjük meg,mert törik.
Egy Debbie Mumm könyvből másoltam ki ezeket ,ez volt az első kísérlet(kb2éve),nagyon kicsik(1 cm) is lettek,a macira meg nem jól céloztam lyukasztásnál...ezek az elrettentő példák.
ezeket a gyerekek szinezték szinesceruzával és egy csomagoló papírról rajzolták át a macit,.
A szélborzolta, elnyúlt leveleket bronz,arany ,barna és zöld kapszulás zsugorka szinezővel festettem be(olyasmi ez mint a szemhéjfesték),ezekkel ráncoltam a tündér köré az égetett szélű organza "keretet".A lyukat a levélre nem volt könnyű kivitelezni...
A cipzáron is egy zsugorkás levél díszeleg.
A tavaszi virágok is zsugorka gombok...mosni nem mostam de talán a kerámia gombot is le kellene venni mosás előtt.
Az ovis zsákot egy rokon fiucskának készítettem (Gyurika),aki nagyon otthon van Sárkányölő Szent György történetében,és ez jó megoldásnak tünt,hogy szivesebben maradjon reggelente a mama nélkül az oviban.A cipzárat díszítő pajzsot a lányom készítette...

2éve vittük ajándékba egy varrós hétvégére :textilre vasalható virágtündér,tojásfestékkel festett csipkevirág és zsugorka szitakötő,lepke,kalap,levél...
...remélem örültek neki és felhasználták!!!???

11 megjegyzés:

Katbo-Réka írta...

Olyan jó, hogy ezt ilyen részletesen leírtad. A lányok kaptak évekkel ezelött egy gyerekeknek készült kreatív csomagban egy kisebb darab ilyen zsugorka lapot. Semmi leírás nem volt hozzá, csak hogy rajzolni kell rá és az égetési idő, ill.hőfok. A múlt héten egy kreatív üzletben megláttam egy zsugorkás könyvet (nem amit Te mutattál). Meg is vettem volna, de nem tartottak ilyen lapot, így ott hagytam. Most viszont akkora kedvet csináltál hozzá, hogy venni fogok valahol ilyet. Köszi.

martimez írta...

Ez a könyv már "haladóknak "való,a másikat kölcsön kaptam,így most nincs itt.Ebben már bonyolultabb dolgok (ékszerek)is vannak,pl.két,már összezsugorodott fólia (közé bármi hőálló,pl.kis papirkép.. flitter..).egymáshoz sütése,...külföldi oldalakon szenzációs ékszereket találtam,majd felrakom a linket...

Endy írta...

Nagyon jò otlet,szèpek lettek a munkàitok!
A tàskaful amit kèrdeztèl fàbol van, szerintem egy kicsit pàcolva, s utàna lakkozva. Ott mesèlte a holgy, hogy egy karàcsonyra kellett megcsinàlniuk, azonos szabàsmintàròl, s a tèma a szìv volt.

Princi írta...

Elájultam... Ez fantasztikusan jó ötlet! Tudtam, hogy létezik ez a zsugorka dolog, de nem gondoltam, hogy ennyire jól lehet a varrásban is használni kellék, díszítés gyanánt. Köszi ezt a részletes, szuper kis minitanfolyamot! Ezt muszáj kipróbálni!!!

Monika írta...

Hogy te miket tudsz?!

Endy írta...

Visszatèrve a tàskàkra, ha èrdekel csinàltam kozeli kèpeket, szìvesen àtkuldom ha megadod az e-mail cìmedet.

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Rita írta...

szia,
nagyon jó ez az oldal, örülök hogy rá találtam.
szeretnék kérdezni valamit, két db zsugorka lapot hogy tudok összeolvasztani? tudok közé textilt rakni? nekem ez még teljesen új, de szeretném kipróbálni. köszi sysa

martimez írta...

Köszi :)
Tettem már pici papírképet két zsugi kőzé. A már egyszer összemenesztett két lap egy picit legyen nagyobb a képnél, és így a szendvicset újra be kell tenni a sütőbe.Az oldalak nem fognak stimmelni, de le lehet csiszolni.
És most én is kérdeznék valamit. A melegszendvics sütős találmányaid érdekelnének, de nem találtam már a receptet. 6-ból 3-an gluténmentes diétán vagyunk, ezért nagyon jó lenne gyors kenyérpótlásra ia ...előre is köszönöm.
martimez@gmail.com